Uncategorized @fa, بازسازی

علت نشتی آب ساختمان چیست؟ + راهکارهای جلوگیری از آن

علل نشتی آب ساختمان

امروزه یکی از مشکلات رایج در بیشتر آپارتمان ها و ساختمان ها، مشکل نشتی آب ساختمان می باشد. نشتی آب باعث مشکلات فراوانی در ساختمان می شود از جمله؛

  • موجب پوسیدگی دیوار های ساختمان می شود. 
  • زیبایی خانه را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.
  • گچ، رنگ و کاغذ دیواری ها را از بین می برند.
  • ایجاد مشکلات بهداشتی و در خطر قرار گرفتن سلامتی اعضای خانواده
  • و …

 

علل نشتی لوله ها

                                                                  شایع ترین علل نشتی آب در ساختمان چیست؟

 

شایع ترین علل نشتی آب ساختمان

قبل از هر چیز می خواهیم به این سوال بپردازیم که اصولا علت یا علت های نشتی آب در ساختمان چیست؟ 

نشتی آب ساختمان علت های زیادی دارد از جمله؛

 

بالکن

بالکن های کاشی کاری شده، از ویژگی های اصلی ساختمان های مدرن چند طبقه است. بسیاری از ساختمان های آپارتمانی جدید و خانه های مسکونی دارای یک فضای کاشی کاری شده کوچک یا بزرگ در بالای خانه ای که زندگی می کنند، ساخته اند. اگر بالکن های ساخته شده بر طبق اصول مهندسی ساخته شوند بسیار کارآمد و خوب هستند ولی اگر اصول اصلی خانه سازی را رعایت نکنند، باعث نشتی آب به طبقه های پایین می شود و سقف طبقه ی پایین خانه را به کلی از بین می برند.

 

نشت دوش حمام

نشت آب از طریق دیوارها، از طریق کاشی، زیر پایه های دوش، از طریق اتصالات شیر و دوش و از طریق صفحه های شیشه ای یا اطراف آن، همه و همه از علل اصلی نشت آب حمام به طبقه ی پایین است. برخی از ویژگی ها احتمال نشت دوش را بسیار بیشتر می کند؛ به این معنا که هنگامی که در یک ساختمان چند طبقه قرار می گیرید نتیجه نهایی این است که سقف خانه ی همسایه طبقه پایین، به کلی از بین می رود و شما ملزم به پرداخت هزینه های بسیار گزاف تعمیر سقف همسایه ی طبقه پایین خود می شوید.

 

سقف خانه

عدم آب بندی صحیح سقف خانه، به هنگام باران و یا برف، باعث نفوذ آب از طریق سقف به داخل خانه می شود. 

همچنین عدم نصب ایزوگام و یا نصب ناقص ایزوگام نیز یکی دیگر از علت هایی نفوذ آب از طریق سقف به داخل خانه می باشد. 

گیر کردن مواد و یا سنگ ریزه ها در ناودان های خانه نیز باعث ماندن آب در روی سقف و فشار به سقف و در نهایت نفوذ آب از طریق شکاف های روی سقف به داخل محیط خانه می شود.

 

دیوارهای آجری قدیمی

دیوار های آجری پس از گذشت چندین سال از عمر نصبشان، دچار فرسودگی می شوند که این خودش باعث نفوذ آب از طریق دیوارها به داخل خانه می باشد.

 

نشت لوله ها

 یکی از عوامل دیگری که باعث نشت آب در ساختمان می شود، نشت لوله های ساخت خانه هست. 

در این جا ممکن است یک سوال مطرح شود که : چه عواملی باعث نشت یک لوله می شود؟

 

رایج ترین علل نشت لوله ها

                                                               رایج ترین علل نشت لوله ها در ساختمان چیست؟

 

رایج ترین علل نشت لوله ها

 نشت لوله ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. از جمله رایج ترین این دلایل عبارت است از :

 

تغییرات بنیادین در فونداسیون خانه

جابجایی های کوچک در فونداسیون منزل شما می تواند تنظیمات زیادی را در خطوط آب ایجاد کند و باعث قطع یا پارگی لوله ها شود. 

 

فشار آب بالا

 فشار آب بالا منجر به آسیب ساییدگی در لوله های شما می شود. فشار آب بالا با سرعت زیاد خطر ترکیدن لوله های شما را افزایش می دهد. همچنین تغییرات ناگهانی جهت جریان آب می تواند لوله های شما را بیش از حد تحمل کند که در نهایت باعث نشت لوله ها می شود.

 

خوردگی

 اگرچه در برخی از محله های جدید این مشکل رایج نیست، اما در بسیاری از خانه های قدیمی از لوله های مسی یا فولادی گالوانیزه استفاده می شود که می تواند در برابر زنگ زدگی حساس باشد.

 

 تغییرات دما

 تغییرات شدید دما (به خصوص هوای سرد) می تواند باعث ترک خوردن لوله ها و نشت آن ها شود.

 برای جلوگیری از نشت لوله ها در وهله اول، اطمینان از کنترل شدن همه این عوامل مهم است. اگر مورد غیر عادی مشاهده کردید، قبل از اینکه یک نشتی کوچک به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود، با یک لوله کش یا پیمانکار ساختمان مجاز تماس بگیرید تا بازرسی های لازم از خانه ی شما انجام شود.

 

چگونه از نشتی آب جلوگیری کنیم؟

با نگهداری خوب از منزل می توان از آسیب های احتمالی نشتی آب جلوگیری کرد. همچنین با بازرسی دقیق از لوله کشی منزل و تنظیم درجه روان آب در اطراف خانه، کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند تا خانه خود را ضد آب نگه دارید. 

در این قسمت سعی می کنیم بهترین راهکار های جلوگیری از نشتی آب را به شما بگوییم تا خانه ی خود را از این مشکل بزرگ نجات دهید!

 

ناودان های خود را مرتبا تمیز کنید!

 اگرچه ممکن است فقط یک یا دو بار در سال تمیز کردن ناودان را ضروری بدانید، اما خانه شما واقعاً می تواند از تمیز کردن ماهانه ناودان بهره مند شود. از طریق ناودان های تمیز می توانید باران را از فونداسیون دور کنید و آب باران را از خانه خود دور نگه دارید. انجام این کار می تواند به نفوذ آب به شکاف های سقف و ورود به محیط خانه جلوگیری کند. 

 

پمپ مخزن خود را چک کنید! 

یک راه اصلی برای جلوگیری از آسیب دیدن مخزن آب، اطمینان از عملکرد صحیح پمپ مخزن است. سعی کنید حداقل ۲ هفته و حداکثر ۲ ماه یک بار، پمپ مخزن خود را چک کنید.

 

 از عدم نشت آب در خانه خود اطمینان حاصل کنید! 

با مراجعه منظم به خطوط لوله کشی منزل خود، بهتر می توانید مشکلات نشت آب را هنگام ظاهر شدن پیدا کنید. در بسیاری از مواقع، کلید جلوگیری از صدمه به آب، گرفتن زود هنگام آن است که در آنجا با تعمیر جزئی آن، می توانید از هزینه های اصلی و گزاف صرفه جویی کنید.

 

 پشت بام خود را ایمن کنید!

 با استفاده و نصب ایزوگام های مطمئن، از نفوذ آب به سقف خانه ی خود جلوگیری کنید.

 

 از دستگاه های نشت یاب خانگی استفاده کنید!

 آب ممکن است به طور مخفی حرکت کرده و به خانه شما صدمات زیادی وارد کند. اما خبر خوب این است که می توانید به وسیله ی دستگاه های نشت یاب خانگی از نفوذ آب به نقاط مختلف خانه ی خود جلوگیری کنید. 

 

بازسازی خانه به وسیله‌ی کارشناسان ماهر

 شاید مهم ترین و بهترین کاری که در زمینه ی جلوگیری از نشتی آب می توان انجام داد، این است که خانه های خود که عمری در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دارند را به یک پیمانکار ماهر بسپاریم تا با رعایت اصول استاندارد بازسازی، هم خانه ی شما را بازسازی و زیباسازی کند و هم این که از نشتی آب در خانه ی شما جلوگیری کرده و حفاظت خانه ی شما را تا مدتی طولانی تامین کنند. 

 

تیم بازسازی رادیس با رعایت استاندارد های جهانی و اجرای جدیدترین اصول بازسازی، شما را در اجرای فرایند بازسازی یاری می دهد و امنیت و کیفیت مشخصه ی اصلی تیم بازسازی رادیس می باشد.

 شعار رادیس نشان دهنده ی اهمیت این پلتفرم به خانه‌ی هر ایرانی می باشد؛ هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه!

 

 

‫۴.۸/۵ (۴ امتیاز )

2 نظر در “علت نشتی آب ساختمان چیست؟ + راهکارهای جلوگیری از آن

  1. reza گفت:

    سلام و عرض ادب. آیا مسائل دیگری هم هستند که باعث نشتی آب در ساختمان شوند؟
    پارسال خانه ی ما آب نشتی کرد و ما متوجه نشدیم تا این که مهندس ناظر اومد و با یه دستگاهی متوجه شد.
    شما می دونید اسم این دستگاه ها چیه؟

    1. روابط‌عمومی گفت:

      درود بر شما. پوسیدگی جداره لوله ها و یا عدم آب بندی درست در اتصالات (مانند زانوها) رایج ترین علل نشتی است. دستگاهی که فرمودید با عنوان نشت یاب شناخته می شود و اسم خاصی ندارد و تفاوت در برندهای تولید کننده دستگاه و مدل انهاست و اینکه اسن خاصی داشته باشد، خیر. این دستگاه بسیار کارآمد هست و مانند گنج یاب عمل می کند. وقتی گوشی مخصوصش را روی زمین و یا دیوار میگذاریم با توجه به نشتی که داخل دیوار و یا کف هست به صدا در می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *