بازسازی, طراحی داخلی و خارجی

۱۰ نکته‌ی مهم در طراحی داخلی فضای اداری

طراحی داخلی فضای اداری

یکی از نکات مهم در طراحی داخلی فضای اداری توجه به ارگونومی، نوع قضای کار، نوع چینش مبلمان و… است که ما در این مقاله به تفصیل به ارائه‌ی نکاتی در طراحی داخلی فضاهای اداری پرداخته‌ایم.

تعریف فضای کار

فضای کاربه فضایی گفته می‌شود که مخصوص افراد یا اشخاصی است که به دلایل مختلفی نمی‌توانند درفضای دورکاری کار کنند و مجبور هستند که در فضایی دیگر مشغول به کار شوند. فضای کار دارای ویژگی‌هایی است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

 

ویژگی‌های فضای کار 

  1. جو فضای کار: درجو باید برای کارمند یک جو خوب و مناسبی فراهم شود که به راحتی و به دوراز ناراحتی و مشکالت بتواند کارکند.
  2. بهترین امکانات: وقتی که بهترین امکانات وجود داشته باشد، باعث می‌شود که کارمندان با بهره گیری از امکانات به اهداف تجاری خود برسند. یکی از این امکانات اتصال به اینترنت پرسرعت است.
  3. سالنهای کنفرانس: این سالن باید سرشار از آرامش، هوای خوب ومطبوع و به دور از هرگونه مزاحمتی باشد.
  4. سالن سلف سرویس: کارکنان بعد ازمدتی که کار می‌کنند نیازبه استراحت دارند و به اصطلاح نفسی تازه کنند. آن‌ها بتوانند از وعده‌های غذایی خوب استفاده کنند و استراحتی کوتاه داشته باشند.
  5. محل یا موقعیت مناسب: باید محلی مناسب و همانند خانه راحت و دارای امکانات باشد.

 

فضای کار انواعی دارد: 

  1. فضای رسمی: دراین فضا صمیمیت ودوستی بسیارپایین است، مدیر از نزدیکی بیش ازحد دوری میکند. دراین فضا قوانین خاصی وجود دارد در معموال شرکت‌های بزرگ با تعداد کارکنان زیاد دارای این نوع فضا هستند. نوع لباس مربوط به این فضا کت و شلوارهای مردانه و مانتو و شلوارهای رسمی است.
  2. فضای غیررسمی: دراین فضا صمیمیت و ارتباط زیاد است و پوشش رسمی وجود ندارد.
  3. فضای نیمه رسمی: فضایی است که عده‌ای با عده‌ای دیگر ارتباطی صمیمی دارند و با دیگران سرد هستند. در این فضا لباس به صورت پارچه‌ای یا لی وجود دارد.

 

نقش ارگونومی محیط کار در طراحی داخلی دکوراسیون اداری

طراحی داخلی در نجف آباد

طراحی داخلی فضای اداری در نجف آباد

 

 ارگونومی چیست؟

ارگونومی به بررسی روابط انسانی با محیط کارش با هدف بهینه سازی شرایط زندگی و کاری او بر می‌گردد و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ارگونومی ۳ هدف عمده دارد: 

  1. افزایش کارایی و بازده انجام کار و کاهش خطا و کاهش هزینه‌ها
  2. تقویت برخی از ارزش‌های انسانی مطلوب ارگونومی در محیط کار نه تنها بهره وری را افزایش می‌دهد بلکه برای کارمندان آسایش و رفاه بیشتری را فراهم می‌کند و همچنین روحیه کارمندان را تقویت می‌کند. عامل مهم دیگری که باید به آن توجه نمود آسایش و راحتی کارکنان است که باعث می‌شود بهره وری بیشتر شود.

 

انواع کفپوش‌های مناسب در طراحی داخلی فضای اداری

  1. وینیل (پی وی سی): این نوع کفپوش دارای مقاومتی بالا وجلوگیری از لغزش می‌باشد، و در راه رفتن هم عایق صدایی به شمار می‌رود. همچنین مقابل رطوبت مقاوم است.
  2. کفپوش چوبی: این نوع کفپوش دارای دوام بالا و قیمتی بالا است، چندان در مقابل رطوبت مقاوم نبوده است.
  3. کفپوش لمینت: درمقابل خراش و رطوبت مقاوم است و همچنین مقرون به صرفه است.
  4. سرامیک: در برابر لکه مقاوم است. عامل دیگری که باید به آن توجه نمود نوع مبلمان و میز و صندلی فضای کار است. نوع صندلی که برای کارکنان است باید به صورت راحت و مناسب باشد، که کارکنان به دلیل ساعات زیادی که مشغول به کار هستند، خیلی زیاد اذیت و خسته نشوند.

 

مبلمان شامل: میز، صندلی، قفسه، کتابخانه، کمد، مبل وپارتیشن است. میز یکی از پر کاربردترین وسیله‌ها است. میز به شکل‌های مختلفی وجود دارد از جمله: مدیریتی، معاونتی، کارشناسی، کارمندی، کنفرانس، کارگروهی و… است.

 

برای انتخاب مبلمان باید به ۳ نکته توجه کنیم:
  • نوع محیط کار
  • طراحی محیط کار
  • توجه به ارگونومی

 

پارتیشن بندی در طراحی داخلی فضای اداری

پارتیشن بندی در طراحی داخلی فضای اداری نجف آباد

 

پارتیشن‌بندی به چه معناست؟

پارتیشن بندی در لغت به معنای جدا کردن است. پارتیشن در محیط کار به معنای این است که دیوارهایی هستند که اتاق‌های کارکنان را از هم جدا می‌کند.

 

کاغذ دیواری

درمرحله بعدی به نوع کاغذ دیواری انتخاب شده باید توجه کافی نمود به دلیل اینکه کاغذ دیواری در روحیه کارکنان بسیار زیاد اثر گذار است. اگرنوع کاغذ دیواری انتخاب شده متناسب نباشد باعث خستگی کارکنان می‌شود و اگر نوع کاغذ دیواری مناسب باشد، باعث افزایش انگیزه برای کارکنان می‌شود. اولین گام برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب توجه به نوع محیط کار است. اگر که فضای کار یک فضای رسمی است باید نوع کاغذ دیواری به صورت مات و غیر شفاف باشد.

کاغذ دیواری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، که در زیر به آنها می‌پردازیم.

  1. مات
  2. تیره وروشن
  3. ترکیبی
  4. طرح ریز و درشت

 

رنگ محیط کار

نوع رنگ انتخابی هم در فضای کار بی تاثیر نیست و باید با فضای کار متناسب باشد که باعث خستگی کارکنان نشود. رنگ خنک برای کسانی که نیاز به آرامش دارند مناسب است.

نوع انتخابی رنگ برای فضای کار همچنین به علایق و شخصیت افراد هم بستگی دارد.

معمولا از رنگ های شاد برای افزایش روحیه استفاده میشود. برای مثال از رنگ سفید برای مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

 

سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع مناسب در طراحی داخلی فضای اداری

هنگامی که شما یک کسب وکار را اداره می‌کنید باید به سیستم تهویه هوای مطبوع هم توجه داشته باشید. منظور از تهویه مطبوع هوا این است که دما و رطوبت در فصل‌های گرم و سرد سال تنظیم شود. یعنی در هنگام هوای سرد، هوای گرم کافی وجود داشته باشد و برعکس.

مطالعات نشان دادند که فضای کار اگر که بیش ازحد گرم یا سرد باشد میتواند بر بهره وری کارکنان اثر بگذارد. داشتن یک سیستم تهویه مطبوع مناسب نه تنها بر کارکنان اثر میگذارد، بلکه بر مشتری‌ها هم اثرگذار است.

اگر در فضای کار یک سیستم تهویه مناسب وجود داشته باشد باعث می‌شود که مشتریان بیشتری مراجعه کنند.

 

در بالا یک اشاره خیلی کوچکی به پارتیشن بندی هم کردیم، اما اکنون برای شما کامل‌تر توضیح می‌دهیم:

همانطور که گفتیم پارتیشن بندی یعنی جدا کردن اتاق‌های کارمندان و این کار برای کارمندان به نوعی یک حریم خصوصی ایجاد می‌کند. این نوع دیوارها به صورت کاذب هستند.

این نوع پارتیشن‌ بندی‌ها دارای کاربرد‌ هایی هستند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

 

کاربرد پارتیشن‌ها

  1.  جداسازی فضاهای ورودی
  2. ایجاد اتاقهای مختلف
  3. پنهان کردن عیب‌ها
  4. ایجاد حریم خصوصی

 

انواع پارتیشن‌ها از نظر جنس

  1.  پارتیشن ازجنس ام دی اف: این پارتیشن چوبی از ام دی اف ساخته می‌شود که حتی نمای ظاهری و فریم بندی آن از جنس ام دی اف می‌باشد. ام دی اف به دلیل داشتن سطحی صاف، قابلیت روکش کاری و رنگ‌آمیزی دارد و در برابر تغییر شکل و خمیدگی مقاوم می‌باشد. پارتیشن ام دی اف در برابر خوردگی و رطوبت استحکام زیادی دارد و نوعی عایق صوتی محسوب می‌شود که از انتقال صدا به بخش‌های مجاور جلوگیری می‌کند.
  2. پارتیشن شیشه و ام دی اف: از ام دی اف به عنوان فریم بندی و اسکلت بندی پارتیشن استفاده می‌شود واز شیشه برای پر کردن قاب پارتیشن به کار می‌رود. این نوع پارتیشن به وفور در محیط‌های کاری به کار میرود و این امکان را به کارمندان می‌دهد که به بیرون از حریم خصوصی خود آگاهی داشته باشند.
  3. پارتیشن ام دی اف با پروفیل آلومینیومی: همانطور که میدانید آلومینیوم یک فلز بسیار سبک و در عین حال مقاوم است و استفاده از آن در محیط کار یک نوع زیبایی را ایجاد می‌کند. از آلومینیوم برای فریم بندی قاب پارتیشن‌ها استفاده می‌کنند و از ام دی اف برای پر کردن قاب به کار می‌رود. این پارتیشن خصوصیت جابه‌جایی و تغییر پذیری را دارد.
  4. پارتیشن شیشه‌ای با پروفیل آلومینیومی: دراین نوع پارتیشن از آلومینیوم برای فریم بندی استفاده می‌شود و از شیشه برای پر کردن قاب استفاده می‌کنند. این مدل یک نوع طراحی منحصر به فردی است. برای استفاده از شیشه‌ها برای پرکردن قاب‌ها میتوان از انواع شیشه‌های تک‌جداره، دو‌جداره و منحنی به صورت مات یا شفاف استفاده کرد، که این بستگی به نظر و علایق افراد دارد. این نوع پارتیشن نوعی عایق صدا محسوب می‌شود و همچنین باعث عبور دادن نور نیز می‌گردد. چون همان‌گونه که در بالا گفتیم؛ فضای کار نباید کسالت آور و خسته کننده باشد و محیط باید دارای یک نور مناسب باشد.

 

ویژگی‌های پارتیشن بندی‌

  1. برای نصب پارتیشن‌ها به زمان زیادی نیاز نیست و به سرعت نصب می‌شوند.
  2. نوعی عایق صوتی و سر و صدا هستند.
  3. پارتیشن‌ها قابل جداسازی هستند.
  4. قابلیت نصب پرده کرکره را دارند.
  5. پارتیشن‌ها قابل تعمیر یا تعویض هستند.
  6. پارتیشن‌ها در انواع و طرح‌ها و مدل‌های مختلفی هستند.
  7. پارتیشن‌ها مقرون به صرفه و دارای طول عمر بالایی هستند.
  8. قابل اجرا در ارتفاعات مختلف هستند.
  9. پارتیشن‌ها سازه‌های سبک هستند و آسیبی نمی‌زنند.
  10. ظاهری زیبا به محیط می‌دهند.

 

نقاط ضعف پارتیشن بندی‌ها 
  • در پارتیشن‌های بسته میزان برقراری ارتباط با همکاران کم می‌شود.
  • در صورت استفاده بیش ازحد از پارتیشن‌ها به کارکنان نوعی حس خفگی و خستگی دست می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

امروزه طراحی فضای داخلی دکوراسیون اداری یک امر بسیار مهم در افزایش انگیزه، حفظ سلامتی و روحیه کارمندان و افزایش بهره وری در محیط کار و در نتیجه افزایش درآمد کارفرمایان و کارمندان می‌باشد. با در نظر گرفتن اصول بالا، شما می‌توانید کیفیت کار خود را افزایش داده و بتوانید در یک محیط آرام و لذت بخش کار خود را انجام دهید.

 پلتفرم ساختمانی رادیس با در نظر گرفتن اصول بالا در طراحی داخلی فضای اداری مورد نظر مشتریان، حس آرامشی مثال زدنی را به افراد عرضه می کند.

 

 

‫۵/۵ (۱ امتیاز )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *