Uncategorized @fa, بازسازی

فینگر جوینت چیست؟ + کاربرد های آن

فینگر جوینت

فینگر جوینت (FINGER JOINT) که به آن کامب جوینت (COMB JOINT) نیز گفته می شود، نوعی اتصال نجاری است که با برش مجموعه ای از پروفیل های مکمل و بهم پیوسته در دو قطعه چوب،ساخته شده، سپس چسب می خورد.

سطح مقطع فینگر جوینت شبیه به هم گره خوردن انگشتان بین دو دست است، به همین خاطر نیز ((مفصل انگشت)) نامیده می شود. کناره های هر نیم رخ سطح را برای چسباندن افزایش می دهد و در نتیجه پیوندی محکم تر از مفصل قنداق ایجاد می کند اما از نظر بصری چندان جذاب نیست.

 

نکته: اتصالات انگشتی به طور مرتب با اتصالات جعبه ای اشتباه گرفته می شود، که برای گوشه جعبه ها یا ساختارهای جعبه مانند استفاده می شود.

 

فینگر جوینت یا اتصالات دستی (انگشتی) به طور کلی با استفاده از پروفیل های یکسان برای هر دو قطعه ایجاد می شود. آنها با چرخش ابزار با توجه به قطعه کار ساخته می شوند. به طور معمول از یک بیت روتر انگشتی استفاده می شود، اما می توان از قالب های اسپیندل نیز استفاده کرد. برش دستی فینگر جوینت وقت گیر و مستعد خطا است، بنابراین به ندرت انجام می شود، مگر در قطعات کاردستی.

 

فینگر جوینت در ساخت کلاف درب های اتاقی

فینگر جوینت در ساخت کلاف درب های اتاقی

 

فینگر جوینت رایج ترین اتصالی است که برای تشکیل تکه های طولانی الوار تخته های جامد و زمخت استفاده می شود.

فینگر جوینت همچنین می تواند هنگام ایجاد تخته های پایه، قالب ریزی و یا تر و تمیز باشد، و نیز می تواند در مواردی مانند تخته کف و درب نیز استفاده شود.

 

موارد استفاده و کاربرد فینگر جوینت

محصولات زیر با استفاده از فینگر جوینت تولید و ارائه می شوند:

  • تیرهای سازه ای
  • تیرهای لام را چسب بزنید
  •  مبلمان
  •  قطعاتی برای صنعت پنجره های چوبی
  •  پانل های قالب برای صنعت بتن
  •  پانل های داخلی چوب جامد
  •  بهینه سازی صنعت اجزای چوب
  •  و …

پر کاربرد ترین اتصالات فینگر جوینت

 

فینگر جوینت گردو
فینگر جوینت گردو

فینگر جوینت گردو در ساخت کلاف

 

فینگر جوینت بلوط
فینگر جوینت بلوط

فینگر جوینت بلوط

 

فینگر جوینت راش

 

فینگر جوینت راش

فینگر جوینت راش

 

کلاف چهارچوب درب های اتاقی

همانطور که می دانید، کلاف چهارچوب در زیبایی ساختمان ها بسیار تاثیر دارد. وقتی پروفیل چهارچوب درب نصب می شود بعد از آن این کلاف ها برای پوشش بین دیوار و چهارچوب درب روی خود پروفیل چهارچوب درب استفاده می شود.

در واقع این کلاف ها بخش تکمیلی چهارچوب درب می باشند که به همراه پروفیل چهارچوب درب عرضه می گردند. به همین دلیل این کلاف ها به راحتی بر روی چهارچوب درب نصب می گردند چرا که از قبل بر روی چهارچوب درب ها شیار تعبیه شده است که لبه کلاف در آن فرو می رود و هیچ نیازی به چسب، پیچ یا میخ نیست، و به راحتی لبه کلاف ها در شیار چهار چوب درب به اصطلاح کیپ می شود و هیچ تکانی نمی خورد.

از جمله مواردی که در کلاف چهارچوب به کار می رود، فینگر جوینت می باشد که یک روش بسیار راحت و در عین حال پرکاربرد برای اتصالات میان چهارچوب و خود می باشد.

 

انواع دیگر اتصالات چوبی

بات جوینت (اتصال قنداقی)

انتهای تخته الوار ((قنداق)) نامیده می شود. نجارانی که این مفصل را تشکیل می دهند دو سر را در یک زاویه قائم قرار می دهند تا گوشه ایجاد کنند. اتصال دهنده های مکانیکی مانند میخ یا پیچ برای حفظ این نازک کاری لازم است.

 

بات جوینت

بات جوینت

 

مفصل ته قنداق تفنگ (میتر جوینت)

این نوع از اتصال نازک کاری دو پایه را به هم متصل می کند که در یک زاویه بریده می شوند.مزیت استفاده از این روش مستلزم استحکام گوشه ای است؛ یعنی شما یک ظاهر یکپارچه ای دارید که هیچ گونه زشتی ای را نشان نمی دهد.از آنجا که  میتر جوینت دارای حداقل مقاومت است، به طور معمول برای اهداف اصلاح و قالب سازی استفاده می شود.

بسته به هدف، ممکن است لازم باشد میتر جوینت را با اضافه کردن چسب چوب به آن تقویت کنید. یک نمونه قدیمی از نازک کاری لب به لب، قاب عکس های چوبی است.

میتر جوینت

میتر جوینت

 

مفصل نیمه لپ (هاف لپ جوینت)

نجاران با استفاده از این نوع ازاتصال دو تخته را به یکدیگر متصل می کنند تا سطح شستشو ایجاد کنند.

ااین نوع از اتصال بیشتر در مواقعی استفاده می شود که به اتصال در وسط چوب نیاز باشد، گرچه اتصال گوشه ای نیز امکان پذیر است.

هاف لپ جوینت

هاف لپ جوینت

اتصال زبانه و شیار (فاق و زبانه)

نجاران با استفاده از این گزینه دو تخته صاف را به هم متصل کرده و یک صفحه چوبی بزرگتر ایجاد می کنند. یکی دارای لبه بلند است که در لبه تراشیده شده است، در حالی که دیگری دارای یک شیار است که برای دریافت تخته بریده شده است.

این اتصال می تواند چسب یا اتصال دهنده های ایمن را برای کف خانه، مبلمان و موارد مشابه آن استفاده کند.

 

کاربرد‌ها
  1. تمام سطوح مسطح پر رفت و آمد را می توان از نازک کاری اتصال زبانه و شیار بهره مند کرد.
  2. از نازک کاری های زبانه ای و شیاری می توان برای ایجاد اتصالات مربعی نیز استفاده کرد. در این حالت، شیار را به سطح تخته بریده و زبان را روی لبه آن آسیاب می کنند.
فینگر جوینت

فینگر جوینت

 

امیدوارم این مقاله توانسته باشد اطلاعات شما را در زمینه ی فینگر جوینت و کلاف های چوبی بالا برده باشد. منتظر مقالات بعدی ما نیز باشید!

‫۵/۵ (۵ امتیاز )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *